گزارش کار معدنی 1
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
گزارش کار معدنی 1
نوشته شده در یک شنبه 10 خرداد 1394
بازدید : 32175
نویسنده : fatemehkaydany

آزمایشگاه شیمی معدنی 1                                                    
 شامل
تهیه اسید بوریک از هیدرولیز نمک بوراکس با محلول اسید کلریدریک
آشنایی با روش آزمایشگاهی تهیه آب اکسیژنه.
تهیه یک نمک مضاعف و یک کمپلکس و مقایسه خواص
تهیه پرمنگنات پتاسیم
بررسی واکنش های منگنز     
تهیه زاج اهن ,کروم, آلومنیم
تهیه کرومات پتاسیم   
تهیه رنگدانه
 تیو سولفات سدیم                                                   
هدف آزمایش : تهیه اسید بوریک از هیدرولیز نمک بوراکس با محلول اسید کلریدریک
تئوری آزمایش
اسید بوریک اسید بسیار ضعیفی است که از بورات ها یا هیدرولیز هالیدهای بور با هیبریداسیون sp2 و با فرمول B(OH)3 تحت نام اسید ارتو بوریک به دست می آید. این اسید بصورت بلورهای سفید سوزنی شکل که در آن واحدهای B(OH)3 از طریق پیوند هیدروژنی به یکدیگر متصل شده اند و لایه نامحدودی با تقارن شش ضلعی تشکیل می دهند.فاصله ای لایه ها از هم   3.18انگسترم است که موید خاصیت تورق خوب آن است.
اسید بوریک در آب تا حدودی حل می شود و گرمای انحلال آن عدد منفی بزرگی است, در نتیجه انحلال پذیری آن با افزایش دما بطور مشخصی زیاد می شود. اسید بوریک اسیدی ضعیف, منحصراَ تک بازی (اسید یک ظرفیتی)است و تصور می رود که بصورت اسید لویس یعنی پذیرنده OH-است نه دهنده پروتون.
دقیقاَ به همین دلیل است که حلالیت آن در آب با افزایش اسید کلریدریک ,اسید سیتریک یا اسید تارتاریک ,زیاد می شود.
B (OH) 3 + H2O                B (OH) 4-    +   H+                                   PK=9                                       
یونB (OH) 4- در غظلت های کمتر از M025/0 یا برابر آن اساساَ فقط بصورت نمونه های یک هسته ای B(OH)-ویاB(OH) 4- وجود دارند ولی در غلظت های بالاتر قدرت اسیدی افزایش می یابد و اندازه گیری PHموید تشکیل نمونه های بسپار مانند است.
3B (OH) 3                 B3O3 (OH) 4- + H+ + 2H2O                         PK=6/84                                  
بنابر شواهد موجود در محلول های مختلف اسید بوریک و بورات ها بسپارهای مثل B3O3 (OH) 4 با ساختار فرمول زیر بهوجود می آورد.
3B (OH) 3 + B (OH) 4-                B3O3 (OH) 4- + 3H2O                 PK=110                                   
بنظر می رسد که بسپار اصلی حلقوی باشد و وجود چنین حلقه های در بورات های متبلور مانند  2B2O3,CsO2 محرز است.
از تعادل سریعی که بین اسید بوریک نشان دار شده با o18 و بورات ها انجام می شود می توان نتیجه گرفت که                                                در محلول, تعادل به سرعت روی می دهد. اسید بوریک و بورات ها با سرعت فوق العادهزیادبا پلی اولها مانندگیلسرول و α-هیدروکسی کربوکسیلیک اسیدها ترکیب شده و کمپلکس های بسیارپایداری تشکیل می دهند.  این ترکیب ها اساساَبصورت 1:1است.
 
 
وسایل مورد نیاز    مواد مورد نیاز         
قیف بوخنر    بورکس
لوله آزمایش    اسید کلریدریک37
کاغذ صافی    اسید سولفوریک غلیظ
نوار کاغذ تورنسل    پودر منیزیم یا نوار منیزیم
اسپاتول    معرف تورنسل یا کاغذ تورنسل
میله چینی یا شیشه ای    محلول نیترات نقره
ترازو    متیل الکل
شیشه ساعت    محلول سولفات مس
شعله ,سه پایه    محلول سولفات آلومینیم
توری نسوز    اسید بوریک
 
روش کار:
الف) 4 گرم بوراکس را در 10 میلی لیتر آب مقطر گرم حل کرده و محلول حاصل را با اسید کلریدریک 37% خنثی می کنیم.محلول را به آرامی سرد کرده و جسم بلورین حاصل را با استفاده از قیف بوخنر صاف می کنیم. اسید بوریک را روی کاغذ صافی خشک کرده و محلول زیر صافی را مجدداَ برای بدست آوردن اسید تغلیظ می نمایم.
وزن خالص وخشک اسید بوریک  33/3 گرم
راندمان محصول60.7%   *100=                                        100*
شناسایی
ب) میله شیشه ای یا چینی را در شعله حرارت داده و میله دااغ را در پودر اسید بوریک وارد کرده و مجدداَ روی شعله می گیریم و تا تغییر رنگ شعله را ببینیم.
آنچه مشاهده می شود این است که شعله در ابتدا زرد و سپس به رنگ سبز در می آید علت آنکه در ابتدا زرد است بدلیل رطوبت و هم چنین تجزیه شدن اسید بوریک و از دست دادن OH آن است و علت سبز شدن شعله بدلیل وجود عنصر بور می باشد وقتی به عنصری انرژی داده می شود بر انگیخته می شود و از تراز انرژی پایین به تراز انرژی بالاتر می رود .اما بدلیل ناپایداری در تراز انرژی بالاتر همان انرژی که بدست آورده را از دست می دهد تا دوباره به تراز مبدا خود باز گردد این از دست دادن انرژی به صورت نوری که از خود منتشر میکند قابل مشاهده است .
ج) چند عدد از بلور بوراکس Na2B4O7 را در داخل یک بوته چینی قرار داده و روی آن 2-3قطره اسید سولفوریک غلیظ بریزید. سپس 6-5 قطره متیل الکل به مخلوط اضافه می کنیم و مخلوط را با یک میله شیشه ای خوب بهم می زده و میله شیشه ای را روی شعله می گیریم. نور حاصل از تری متیل بورات B(OH3)3 و همچنین رنگ شعله را مشاهده می کنیم.
مشاهده می شود نور شعله به رنگ سبز در می آید که مربوط به تری متیل بورات(B(OCH3)3) است
د) مقداری از بلور های اسید بوریک را در آب گرم حل کرده و محلول را به سه لوله آزمایش منتقل می کنیم سپس به داخل یکی از لوله ها 5-3 محلول تورنسل خنثی خنثی اضافه می کرده و تغییر رنگ محلول را مشاهده می کنیم. تکه های از کاغذ یونیورسال را در داخل لوله ازمایش دیگر به مدت چند ثانیه نگه داشته و رنگ آن را با رنگ استاندارد مقایسه می کنیم و PH اسید بوریک را حدس می زنیم.
با اضافه کردن تورنسل رنگ خاصی مشاهده نشد و محلول بی رنگ ماند. و همچنین با تست توسط کاغذ تورنسل PHنزدیک به 7 را نشان داد.
ذ) چند قطره از محلول اشباع بوراکس را در سه لوله آزمایش ریخته و در لوله آ مایش اول محلول نیترات نقره , در دومی محلول سولفات مس و در سومی محلول سولفات آلومنیم می ریزیم.(به رنگ رسوب ها توجه کنید) رسوب های حاصل را به ترتیب متابورات نقره, نمک مس Cu(OH)BO2 و هیدروکسید آلومنیم است.
 در لوله آزمایش اول محلول نیترات نقره می ریزیم که پس از مدتی رسوب سفید رنگی ایجاد می شود که متابورات نقره می باشد .
در لوله آزمایش دوم مقداری سولفات مسمی ریزیم که ایجاد رسوب آبی رنگی میکند که همان نمک مس CU(OH)BO2می باشد
در لوله آزمایش سوم مقداری سولفات آلومنیوم ALSO4میریزیم آنچه در اینجا مشاهده می شود تشکیل ژله سفیدرنگ هیدروکسید آلومنیوم AL(OH)3است
 
سنجش اسید بوریک
5/0 گرم اسید بوریک را وزن کرده و در بالون ژوژه با آب مقطر به حجم100 میلی لیتر می رسانیم. 10میلی لیتر برداشته و 30میلی لیتر گلیسیرین 1 مولار بدان اضافه کرده و با سود 1/0نرمال تیتر می کنیم.
در حجم 5.7میلی لیتر تیتر شد.
معرف:فنول فتالین
آزمایش دوم  تهیه آب اکسیژنه و بررسی خواص آن                              
هدف آزمایش : آشنایی با روش آزمایشگاهی تهیه آب اکسیژنه
تئوری:
اولین بار آب اکسیژنه به وسیله آقای تنارد در سال 1818 تهیه شد. وی با اسیدی کردن پراکسید باریم و خارج کردن آب اضافی از طریق تبخیر در خلاء موفق به تهیه آب اکسیژنه شد.
پراکسید مشتقات پراکسید هیدروژن است که در آن به جای هر هیدروژن یک فلز یک ظرفیتی و یا دو ظرفیتی وجود دارد. پراکسید فلزات قلیایی و قلیایی خاکی به ترتیب دارای فرمول M2O2 ,MO2 باشند.
پراکسید ها به دو دسته تقسیم می شوند:
1) پلی اکسید ها که با اسید سولفوریک تولید اکسیژن می کنند.
2) هیپراکسید ها که با اسید سولفوریک رقیق تبدیل به آب اکسیژنه می شوند. به این دسته نمک های آب اکسیژنه می گویند.
از موارد استفاده آب اکسیژنه می توان به اثر سفید کنندگی در الیاف سلولزی و پارچه ها، ضدعفونی کنندگی و همچنین تولید برخی از مواد شیمیایی اشاره کرد.آب اکسیژنه خالص تقریباً بی رنگ و در برخی موارد آبی کم رنگ به نظر می آید. دمای ذوب و جوش آن به ترتیب 89°- و 150درحه سلسیوس می باشد. در °C 20 در حالت مایع دارای دانسیته 1.438 است. در آب و الکل و اتر به هر نسبتی حل می شود. درجه اکسیداسیون اکسیژن در آب اکسیژنه برابر 1- است. معمولاً پراکسید هیدروژن به صورت محلول 6% ، 12% و یا 30% آن بیان می گردد که معمولاً به صورت پراکسید هیدروژن 20 حجم، 40 حجم و یا 100 حجم نیز گفته می شود. ثابت دی الکتریک آب اکسیژنه بالا می باشد. مایع خالص آن در دمای °C25، ε=93 و محلول آبی 60% آن ε=120 می باشد. بنابراین ترکیب جزء حلال های یونی کننده خیلی خوبی هستند ولی به علت قدرت اکسید کنندگی زیاد و نا پایداری، قدرت حل کنندگی آن ها محدود است. محلول مایع آب اکسیژنه به مرور طبق واکنش زیر به آب و اکسیژن تبدیل می شود.
                                      2O+2 H2O            2H2O2
در غیاب کاتالیزور سرعت تجزیه آب اکسیژنه بسیار ملایم است ولی در مقابل فلزاتی چون Pt.، Ag و یا ترکیباتی چون MnO 2واکنش شدت می گیرد و به همین دلیل آب اکسیژنه را در ظروف غیر فلزی همراه با یک پایدار کننده مانند اوره نگهداری می کنند. برای پایدار کردن، آن را با موادی از قبیل اسید فسفریک، اسید سیتریک و گلیسرول که خاصیت ضد کاتالیزوری دارند، مخلوط می کنند. خاصیت اکسید کنندگی آب اکسیژنه به علت سهولت آزاد شدن یک اتم اکسیژن فعال است.
آب اکسیژنه به صورت یک اکسید کننده و یا احیا کننده در محیط های اسیدی و بازی می تواند به کار رود.
 
 
وسایل مورد نیاز    مواد مورد نیاز         
ارلن    پراکسید باریم
آب یخ    کربنات باریم
بشر    دی کرومات پتاسی
شعله    پتاسیم یدید
لوله آزمایش    سدیم کربنات
 کاغذ صافی    تیو سولفات سدیم
وسایل صاف کردن    اسید سولفوریک
وسایل تیتر کردن    آب مقطر
 بالن ژوژه 50میلی لیتری    محلول پرمنگنات پتاسیم
  روش کار
درون یک ارلن کوچک 25 میلی لیتر اسید سولفوریک اسید20%ریخته و پس از سرد کردن ارلن را درون آب یخ قرار داده به تدریج پنج گرم BaO2 به آن اضافه می کنیم ارلن همچنان درون آب یخ است و در این حالت باریم سولفات ته نشین می شود ( برای سرد کردن محلول می توانید از اضافه کردن تدریجی ذرات ریز یخ نیز استفاده کنید) سپس حدود یک گرم BaCO3 جامد اضافه نموده رسوب را صاف می کنیم ,محلول زیر صافی آب اکسیژنه می باشد.
مایع زیر صافی را به حجم پنجاه رسانده و 10 میلی لیتر از آن را برداشته  و زیر بورت KMnO4 1/0 نرمال تیتر می کنیم.
BaO2 + H2SO4                               H2O2 + BaSO4
سوالات:
الف: در یک لوله آزمایش یک میلی لیتر دی کرومات بریزید و با اسید سولفوریک اسیدی کنید ,به آن قطره قطره آب اکسیژنه اضافه کنید جه اتفاقی رخ می دهید؟
رنگ محلول تغییر کرده و به رنگ سبز تیره در می آید و همچنین گاز اکسیژن بحالت گاز خارج می شود.
ب: یک میلی لیتر آب اکسیژنه را در لوله ازمایش بریزید و حرارت دهید چه رخ می دهد؟
آب اکسیژنه کاهش یافته و گاز اکیسژن آزاد می کند.
ج: در یک لوله آزمایش چند قطره پتاسیم یدید ریخته و با اسید سولفوریک اسیدی کنید وقطره قطره آب اکسیژنه به آن اضافه کنید ,چه مشاهده می کنید؟بخاطر وجود ید به رنگ قهوه ای بود اما با تبدیل شدن به آنیونI- بی رنگ میشود.
د: در یک لوله آزمایش چند قطره پتاسیم یدید ریخته و با اسید سولفوریک اسیدی کنید وقطره قطره تیوسولفات سدیم به آن اضافه کنید ,چه مشاهده می کنید؟محلول از رنگ زرد به بی رنگ تبدیل شد که رنگ قهوه ای نشان دهنده I2 بود و بی رنگ شدن آن نشان گر I- می باشد.
آزمایش سوم: تهیه یک نمک مضاعف و یک کمپلکس و مقایسه خواص آنها     ُ    مورخه 16/1/91
مقدمه :
نمک مضاعف یا دوگانه نمکی است که یک بنیان با دو نوع کاتیون در بلور شرکت می کند. به عنوان مثال کربنات مضاعف منیزیم و کلسیم یا دولومیت CaCO3,MgCO3 یاCa,MgCO3 می باشد، یعنی دو کاتیون با یک آنیون همراه هستند.حال وقتی مولکولهای قطبی یا خوشه های یونهای منفی در اطراف یک یون مثبت مرکزی جمع شوند، یک یون کمپلکس به وجود می آید. این مولکولهای قطبی یا یونهای منفی را به عنوان لیگاند می شناسند. تعداد مکانهای اتصال لیگاندها را در اطراف یک یون مثبت مرکزی در یک کمپلکس، عدد کوئوردیناسیون می نامند. عدد کئوردیناسیون شش متداولترین عدد کئوردیناسیونی است که در کمپلکسها یافت می شود. عدد کئوردیناسیون چهار نیز متداول است.
یک نمک که بیشتر از دو یون مختلف را دارا باشد ،هم زمان این یونها با حل شدن در آب تماما بطور جداگانه آزاد گردند آنها را به نام نمک های دوگانه (مضاعف)یاد می کنند .
محتوای فرمول یک نمک مضاعف می تواند به دو طریق نشان داده شود : هر دو نمک یکجا ترکیب شده ، یا یک فرمول مختلط .
بعضی نمکهای مضاعف نسبت به نمک های ساده با ثبات تر می باشند . از این سبب این نمکها در لابراتوار زیاد استعمال می گردند .
در کمپلکس ها پیوند بین فلز و گروه های غیر فلزی دهنده الکترون (لیگاند) از نوع پیوند کئوردیناسیون می باشد. لیگاند ها را بسته به تعداد اتم کئوردینانس شونده، به لیگاند های یک دندانه، دو دندانه و... تقسیم می کنند. لیگاند های کی لیت دهنده می توانند همزمان  بیشتر از یک موقعیت به فلز متصل شوند. کی لیت ها کمپلکس هایی پایدارند و حلقه های 5 و 6 عضوی آن ها پایدارتر ند.
پتاسیم هگزا سیانو فرات(II) در آب حل شده و محلولی را می دهد که هیچ نوع واکنش مشخص کننده یون Fe2+ ندارد، زیرا این یون در محیط آزاد نیست و به صورت [Fe(CN)6]4- وجود دارد. این یون یک یون کمپلکس است.
در کمپلکس اوربیتال لیگاند انرژی کمتری از اوربیتال فلز دارند، در نتیجه پیوند ها تا حدودی خصلت یونی دارند و اوربیتال های مولکولی پیوندی به اوربیتال های گروه لیگاند شبیه ترند.
کمپلکس ها به دو نوع کمپلکس های ورنر (کمپلکس هایی که خصلت یونی بیشتر دارند) و کمپلکس های کربونیل فلز و آلی فلزی (پیوند فلز- کربن که بیشتر خصلت کووالانسی دارند) دسته بندی کرده اند.
زاج ها نوعی نمک های مضاعف هستند. نمک های مضاعف در اثر تبلور همزمان دو نمک با هم به نسبت مولی ساده به وجود می آیند. شکل و سیستم بلوری نمک مضاعف با شکل بلوری دو نمک سازنده یکی است. واحدهای بلوری زاج ها لزومی به شباهت با نمک های سازنده ندارند. در ساختمان زاج دو کمپلکس و نمک های مضاعف یک کمپلکس با یک نمک ساده وجود دارد.پایداری کمپلکس ها وابسته به نوع فلز مرکزی (عدد اکسایش، شعاع) و لیگاند (قدرت نوکلئوفیلی، ممانعت فضایی و الکتروستاتیکی و کی لیت سازی) می باشد.
زاج ها دارای فرمول عمومی2,12H2O(4SO)MIMII,هستند. فلز یک ظرفیتی میتواند پتاسیم(K)، روبیدیم(Rb)، سزیم(Cs) و آمونیوم(4NH+)، و فلز سه ظرفیتی کبالت(III)، آهن(III)، کروم(III)، آلومینیوم(III)، تیتانیم(III) و اسکاندیم(III) است.
پایداری زاج ها وابسته به اندازه یون های فلزی است. یون های یک ظرفیتی می توانند زاج های پایداری را تشکیل دهند، ولی هر قدر یون سه ظرفیتی بزرگتر باشد، از پایداری زاج کاسته می شود.
روش های جداسازی کمپلکس ها از محلول:
1- تبخیر حلال و سرد کردن محلول تغلیظ شده (تبلور)
2- استخراج با حلالی که کمپلکس را در خود حل نمی کند.
3- اگر کمپلکس کاتیونی باشد با افزودن آنیون مناسب، نمک نامحلول را می توان جدا کرد. برای کمپلکس آنیونی از کاتیون مناسب استفاده می کنیم.
برای تهیه کمپلکس ها بایستی از خواص فلز و لیگاند آگاهی کامل داشت. نحوه واکنش فلز و لیگاند ها از قواعد ترمودینامیک، ممانعت فضایی، فشار الکتروستاتیک و بسیاری دیگر از پارامتر ها متأثر خواهد بود.
وسایل مورد نیاز    مواد مورد نیاز         
قیف بوخنر    سولفات مس متبلور
لوله آزمایش    سولفات آمونیم
کاغذ صافی    اتانول-اتر
ترازو    آمونیاک غلیظ
استوانه مدرج    آمونیاک 6 مولار
بشر25ml    آب مقطر
پیپت    سود نرمال
کاغذ تورنسل    اسید کلریدریک
     یخ
روش کار:
الف) تهیه نمک مضاعف: 01/0 مول سولفات مس پنج آبه را در 15میلی لیتر آب مقطر گرم حل کرده سپس 01/0 مول سولفات آمونیوم را به آن اضافه کرده و هم می زنیم, پس از تغلیظ روی آن را با شیشه ساعت می پوشانیم و مدتی ان را به حال خود می گذاریم تا بلور تشکیل شود آنرا صاف و شکل و مقدار بلور را گذارش می نمایید.
*100=95.12%
 
ب) تهیه کمپلکس: در یک لوله آزمایش یک گرم سولفات مس را در 5 میلی لیتر آب مقطر حل کرده پس از سرد کردن به آن قطره قطره آمونیاک اضافه می کنیم تا رسوب هیدروکسید مس تشکیل شود (آبی کم رنگ) و در زیادی آمونیاک حل گردد.سپس نیم میلی لیتر دیگر امونیاک به ان اضافه کرده و خوب بهم می زنیم و بعدداَ بر روی آن به آرامی 5/2میلی لیتر اتانول را طوری می ریزیم که دو لایه مجزا تشکیل شودو سپس ان را به حال خود می گذاریم تا بلورها تشکیل شود بعد آن را صاف کرده و ورن می کنیم. 100=83.5%*
مقایسه این دو نمک
در یک لوله آزمایش مقدار کمی نمک مضاعف را  در مقدار کمی آب حل کرده , و در لوله دیگری به همان مقدار کمپلکس را در همان میزان آب حل کرده و رنگ دو لوله را مقایسه کنید سپس محتوی هر دو لوله را به حجم 20میلی لیتر رسانده و رنگ آنها را با هم مقایسه کرده و گزارش نماید.
کمپلکس در حالت غلیظ آبی پر رنگ و در حالت رقیق به رنگ آبی در میاید
نمک در حالت غلیظ به رنگ آبی کم رنگ و در حالت رقیق تقریباَ بی رنگ به نظر می رسد.
مقداری از دو نمک را در دو لوله آزمایش قرار داده و حرارت دهید و گازی که از آن متصاعد می شود را شناسایی کرده و تغییر رنگ ها را نیز گزارش کنید.
کمپلکس در اثر حرارت  گاز آمونیاک متصاد می کند که بوی آن کاملاَ قابل تشخیص است و رنگ سبز کمپلکس بخاطر وجود مس بود.
Cu SO4 .5H2O + 4NH3                                                             Cu [(NH3)4] SO+4 .H2O + 4H2O
نمک در اثر حرارت آب را بصرت بخار متصاعد می کرد و همچنین قطرات آب بصورت معیان در بدنه لوله آزمایش دیده می شد از دست دادن آب سبب سفید شدنه نمک میشد.
 
آزمایش جهارم: تهیه پرمنگنات پتاسیم                                                               
تئوری آزمایش:
پرمنگنات پتاسیم یکاکسید کننده قویاست و در اکثر واکنشهای شیمیایی بعنوانعامل اکسید کنندهاستفاده می‌شود. نامآیوپاکآن پتاسیم منگنات (VII) است. وزن مولکولیپرمنگنات پتاسیمgr/mol 158.04، شکل آنمنشوری، جامد ، به رنگ ارغوانی تیره ، محلول آبی آن به رنگ صورتی و ترکیبی بدون بو است. این ترکیب بدلیل خاصیت اکسید کنندگی بسیار خورنده است.پرمنگنات پتاسیم برای اولین بار در سال 1659 کشف شد. ابتدا بعنوان پودر فلاش درعکاسیاستفاده می‌شد.
واکنشها
پرمنگنات پتاسیم بدلیل ارزان بودن در واکنشهای شیمیایی که بهمعرف اکسید کنندهنیاز باشد، استفاده می‌شود. بعنوان معرف در آزمون بایر برای شناسایی آلکنها از سایر ترکیبات استفاده می‌شود. آلکنهارنگ بنفش محلول سرد و رقیق پرمنگنات را از بین می‌برند. البته برخی از مواد مانندآلکینهاوآلدمیدهاهم به این آزمون جواب مثبت می‌دهند.
کاربرد
مهمترین کاربرد پرمنگنات پتاسیم بعنوان عامل اکسید کننده است. بعنوانضدعفونی کنندهو برای رفع بوهای نامطبوع هم کاربرد دارد. پرمنگنات پتاسیم برای رفع نوعیبیماری انگلیدرماهیهااستفاده می‌شود. همچنین درتصفیه آبهای آشامیدنیبعنوان عامل حذف کنندهفسفرمورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تولیدکوکائینصد در صد خالص از این ماده استفاده می‌شود.
محلول رقیق 0.25 درصد آن می‌‌تواند بعنواندهان‌شویهمورد استفاده قرار گیرد و محلول یک درصد آن را می‌توان برای ضدعفونی کردن دستها بکار برد. به همراهآبمی‌تواند بعنوانکاتالیزورهمراه T - stoff در پیشرانه راکتها استفاده شود و همچنین بعنوان معرف برای تعیینعدد کاپادر تهیهکاغذاز خمیر چوب استفاده می‌شود. این ترکیب بعلت رنگی بودن درصنایع رنگ‌سازیو پیگمان‌سازی هم کاربرد دارد.
نکات مهم
پرمنگنات پتاسیم بر دست یا لباس ایجاد لکه می‌کند بنابر این در استفاده از آن باید احتیاط کرد. لکه روی لباس حاصل از این ماده را می‌توان بوسیلهاسید استیکیااسید کلریدریکپاک کرده و با شستشو با آب رفع کرد. لکه ایجاد شده روی پوست پس از 48 ساعت از بین می‌رود. بعلت خاصیت خورندگی درپوستایجاد سوزش می‌کند و در صورت خورده شدن می‌تواند باعث التهاب و آسیب بهمعدهشود.
وسایل مورد نیاز    مواد مورد نیاز         
شعله و پایه توری نسوز    پتاس
بوته نیکلی یا چینی    کلرات پتاسیم
لوله آزمایش و میله شیشه ای    اسید کلریدریک
پشم شیشه    اسسید سولفوریک
لوله  شیشه ای با شیلنگ متناسب با آن    کربنات کلسیم
پی پت    پرمنگنات پتاسیم
قیف جداکننده     
بالن     
درب پوش     
شرح آزمایش
یک گرم پتاس و 5/0گرم  کلرات پتاسیم را با احتیاط در بوته چینی یا نیکلی ذوب می کنیم (ابتدا  نصف پتاس را می ریزیم) 5/0گرم پودر تیره رنگ دی اکسید منگنز را ضمن هم زدن بتدریج به مخلوط اضافه کرده و اگر دیدیم مخلوط خیلی سفت شد به آن چند تکه پتاس دیگر اضافه می کنیم و حرارت می دهیم تا ذوب شود.
ماده حاصل را بعد از سرد کردن با حداقل مقدار آب و محلول را صاف می کنیم. مخلوط را داخلهاون ریخته و پودر می کنیم و سپس به بشر منتقل کرده و با آب داغ حل می کنیم و همچنان محلول را حرارت داده تا بمدت پنج دقیقه در دمای زیر جوش به آن می دمیم, محلول تولید شده را با پشم شیشه صاف می کنیم و همچنین محلول را تبخیر و تغایظ کرده تا متبلور شود سپس ان را صاف , و بلورها را خشک می کنیم.
نتیجه: رنگ محلول با دمیدن co2 به رنگ بنفش می گرایید که نشان دهنده تولید  پرمنگنات پتاسیم می باشد.
آزمایشات تکمیلی( سوالات)
الف ) یک تکه کوچک از پرمنگنات پتاسیم جامد را در یک لوله آزمایش خشک انداخته و با احتیاط یک یا دو قطره سولفوریک اسید غلیظ بریزید, چه رخ می دهد.
تولید محلول پرمنگنات می کنند.(بنفش)
ب) اثر گرما نسبت به پرمنگنات را توضیح دهید.
خود بلورهای پرمنگنات به رنگ بنفش می باشد که در اثر حرارت در بوته چینی به رنگ قهواه ای تیره در می آید.
   آزمایش  شماره پنج  : بررسی واکنش های منگنز
تئوری آزمایش:
یکی از خصوصیات مهم عناصر واسطه وجود انها در چندین حالت اکسایش است.منگنز حالت های اکسیداسیونی -3  و +7 را می تواند داشته باشد.اکسید منگنز ( IV ) ماده اولیه مناسبی برای تهیه ترکیبات منگنز در سایر حالت های اکسایش بوده و از مهمترین ترکیبات منکنز (IV) محسوب می شود. پایداری این ترکیبات اصولاَ به علت نا محلول بودن آنها در آب است . پتاسیم 0پرمنگنات که در آن منگنز حالت اکسایش (IV) را دارا می باشد در محیط های اسیدی ,خنثی و بازی بعنوان یک عامل اکسیدکننده قوی عمل می نمایی. به ایان دلیل کاربرد وسیعی در شیمی تجزیه دارد.
روش کار:
                                                     مرحله اول
1-به حدود دو میلی لیتر از محلول سولفات منگنز (II) به آرامی سدیم هیدروکسید 4مولار اضافه کنید( مقدار سود بایستی اضافه باشد)سپس لوله را بطور مایل به حال خود بگذارید تا سطح بیشتر از محلول در تماس با هوا باشد, مشاهدات خود را تفسیر کنید.
رنگ محلول زرد بود که در اثر قرار گرفتن در معرض هوا اکسید شده و تبدیل به ذرات شناور قهوه ای (اکسید منگنز)شد
Mn2+ + 2(OH) -                                                        Mn (OH)2
2-مقدار کمی آمونیم کلرید را در حدود 5میلی لیتر از آمونیاک 4 مولار حل کرده و سپس این محلول را به حدود دو میلی لیتر از محلول سولفات منگنز (II) بیافزاید , چه واکنش رخ می دهد بحث نمایید
رسوب قهوه ای میدهد که  همان رسوب منگنز است.
NH4CL + Mn2+                                               MnCl2(S)   +NH+4                                                             
 
3-مقدار اضافی سدیم کربنات به حدود دو میلی لیتر سولفات منگنز(II) اضافه کنید سپس محلول را بجوشانید و  انرا به حال خود قرار دهید. در اخر رسوب را چندین مرتبه بوسیله دکانتاسیون شستشو داده و آنرا با اسید کلریدریک غلیظ ترکیب کنید , مشاهدات خود را تفسیر کنید.
رسوب در اسید حل شد که این مسله نشانگر واکنش رسوب با HCl  است
Na2CO3+MnSO4                                                             MnCO3+Na2SO4                                                      
 
MnCO3+ HCL                                                         MnCL (aq)                                              
4-حدود 2 میلی لیتر سولفات منگنز(II) را به همان حجم از اسید سولفوریک 4 مولار اسیدی کنید. حدود5/0 گرم آمونیم پراکسو دی سولفات اضافه نمایید و بجوشانید .سپس به محلول داغ یک قطره نیترات نقره محلول افزوده و نتیجه را گزارش کنید.
 
 
                                                       مرحله دوم
برای تمام آزمایشات زیر از محلول پتاسیم پرمنگنات استفاده کنید و نتیجه را در دفتر آزمایشگاه خود یاداشت نمایید.
1-به یک میلی لیتر از محلول پرمنگنات پتاسیم به مقدار اضافی محلول یدید پتاسیم  افزوده و آن را توسط اسید سولفوریک 2 مولار اسیدی کنید, این واکنش را با واکنش های انجام یافته بین اضافی محلول پتاسیم یدید افزوده شده به محلول های زیر مقایسه کنید.
محلول به رنگ قهوه ا ی سوخته می شود.
الف)تقریباَ به1 میلی لیتر محلول پرمنگنات پتاسیمی که به آن یک قطره سود 4 مولار اضافه شده است
سبز رنگ میشود.
ب) به یک میلی لیتر از محلول پرمنگنات پتاسیمی که حجم برابری سود 4 مولار افزوده شده است.
2- مقداری سدیم نیترات را در آب حل کرده و سپس به ان چند قطره از محلول رقیق پتاسیم پرمنگنات را که توسط اسید سولفوریک رقیق شده اضافه نمایید.
3-به مقداری از محلول رقیق پرمنگنات پتاسیم که توسط اسید سولفوریک اسیدی شده در زیر هود قطره قطره از اسید کلریدریک اضافه کنید
محلول رفته تغییر عدد اکسایش می دهد و بی رنگ می شود.
4-بلوری از سدیم سولفیت را در مقدار کمی آب حل نمایید حال قدری از پرمنگنات پتاسیم را توسط محلول سدیم کربنات قلیایی کرده و به ان اضافه نمایید و مشاهدات خود را گزارش کنید.
رنگ محلول زرد و رسوب قهو ای می دهد
                                         آزمایش ششم : تهیه زاج اهن ,کروم, آلومنیم
هدف آزمایش : تهیه زاج کروم و زاج آهن و بررسی روند رشد بلور
تئوری آزمایش :
یکی از مهمترین الگوهای سه بعدی که در طبیعت یافت می شود بلورهاست. الگوهای سه بعدی شامل یک موتیف و یک شبکه هستند. در بلورها یک موتیف از یک یا چند اتم ساخته شده اند و این ابتکار طبیعت است. بلورها در یک الگوی سه بعدی بوده که اتم ها اجزاء تشکیل دهنده آن میباشند و اتم یا مولکول ها یک الگوی تکراری منظم را تشکیل میدهند.
.زاج جسمی است معدنی و بلوری شکل به رنگ های سفید، کبود، سبز، سیاه ، که مزه آن شیرین وقابض است و معمولاً در آب حل می شود.
زاجها نوعی نمکهای مضاعف هستند. نمکهای مضاعف در اثر تبلور همزمان دو نمک با هم به نسبت مولی ساده بوجود می آیند. شکل و سیستم بلوری نمک مضاعف با شکل بلوری دو نمک سازنده یکی است..
واحد های بلوری زاجها لزومی به شباهت با نمکهای سازنده ندارند. در ساختمان زاج دو کمپلکس و نمکهای مضاعف یک کمپلکس با یک نمک ساده وجود دارند.
تفاوت دیگر زاجها با نمک های مضاعف این است که در ساختمان آن دو کمپلکس شرکت دارند در صورتیکه در نمک های مضاعف یک کمپلکس با یک نمک ساده ترکیب میشوند.
زاج ها دارای فرمول عمومی MIMIII(SO4)2,12H2Oهستند. فلز یک ظرفیتی می تواند پتاسیم، روبیدیم، سزیم و آمونیوم، و فلز سه ظرفیتی کبالت(III)، آهن (III)، کروم(III)، آلومینیوم(III)، تیتانیم(III) و اسکاندیم (III)است.
پایداری زاج ها وابسته به اندازه یونهای فلزی است. یونهای یک ظرفیتی می توانند زاجهای پایداری را تشکیل دهند، ولی هر قدر یون سه ظرفیتی بزرگتر باشد، از پایداری زاج کاسته می شود. دو کمپلکس تشکیل دهنده زاج از طریق یونهای سولفات به هم متصل می شوند
کاربرد زاج ها
اضافه کردن زاج برای سفید کردن سطح نان. درطب سنتی برای درمان زخم های دهانی و دباغی مورد استفاده قرار می گیرد.
شرح آزمایش :
تهیه پتاسیم(I) کروم(III) سولفات 12 آبه (زاج کروم)
دریک بشر 5 گرم پتاسیم دی کرمات را پس از توزین با 50 میلی لیتر آب مقطر حل کرده  5 میلی لیتر اسید سولفوریک غلیظ را قطره قطره به محلول درون بشر می افزائیم و همزمان آنرا هم می زنیم و با دماسنج دما ی آنرا کنترل می کنیم تا از 40 درجه بیشتر نگردد که در این صورت کمپلکس دیکری تشکیل شده و از راندمان محصول می کاهد . در این قسمت رنگ محلول نارنجی می باشد . محلول فوق را در حمام یخ قرار می دهیم و دما را در 30 درجه سانتی گراد کنترل می کنیم و سپس 3 میلی لیتر اتانول به آن می افزائیم ؛ دما نباید از 30 درجه بالاتر برود . پس از افزودن اتانول دمای محلول زیاد شده و ظرف آزمایش گرم می شود که نشانگر گرمازا بودن واکنش است . درب ظرف را با کاغذ می پوشانیم و به محلول زمان می دهیم تا زاج کروم تشکیل گردد . پس از تشکیل زاج کروم آنرا توزین و راندمان را بدست می آوریم . 5.9 gr
*100=61.33%
تهیه آمونیوم(I) آهن(III) سولفات 12 آبه (زاج آهن)
مقدار 3.16 گرم سولفات فرو متبلور (آهن(II) سولفات آبدار) و 1.5 گرم سولفات آمونیوم را در 10 ml اسید سولفوریک 1 N حل کرده، چند قطره اسید نیتریک غلیظ به آن اضافه کنید. محلول را روی حمام آب تا نزدیک نقطه جوش گرم کنید. آهن(II) در اثر گرما و حضور اسید نیتریک به آهن(III) اکسید شده و بلور های زاج آهن با سرد کردن تدریجی ظاهر می شوند. بلور های تشکیل شده را بعد از 48 ساعت صاف کرده و بازده عمل را بدست آورید..91 gr
*100=9.28%
 
________________________________________
تهیه پتاسیم(I) آلومینیم(III) سولفات 12 آبه (زاج آلومینیوم)
در یک بشر 3 گرم آلومنیوم سولفات 14 آبه را با 20 میلی لیتر آب مقطر مخلوط کرده و سپس 1.52 گرم پتاسیم سولفات را پس از محاسبه مقدار لازم و توزین آن به همراه آب مقطر حل کرده و به محلول اولیه اضافه می نمائیم . سپس هم می زنیم تا یکنواخت گردد آنگاه درب آنرا پو شانده و به محلول زمان می دهیم تا زاج آلومنیوم ایجاد گردد . سپس آنرا توزین کرده و راندمان را محاسبه می نمائیم . 1.83 gr
*100=55.62%
 
                                            آزمایش هفتم: تهیه کرومات پتاسیم
تئوری آزمایش:
کاربردها:
بعنوان یک جز در آلیاژها مثلا در فولاد ضد زنگ / در آب کاری با کروم/ در آلومینیوم آنادایز/ بعنوانم یک کاتالیزور/ از کرومیت برای ساخت قالبهای پخت آجر استفاده می شود./ نمک‌های کروم باعث سبز شدن رنگ شیشه می‌شوند./ کرومات‌ها واکسیدها در رنگ مو و رنگهای معمولی به کار می‌روند./ دی کرومات پتاسیم یک معرف شیمیایی است که درتمیز کردن ظروف شیشه‌ای آزمایشگاهی و به عنوان یک عامل تیترات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عنصر همچنین بصورت دندانه (مثلاً ،عامل ثابت نگه دارنده) در رنگرزی بکار می‌رود.
پیدایش:
کروم به شکل سنگ معدن کرومیت استخراج می شود.این عنصر برا به صورت تجاری با حرارت دادن این سنگ معدن در حضور آلومینیوم یا سیلیسیوم تهیه می شود.تقریبا"نیمی از سنگ معدن کرومیت جهاندر آفریقای حنوبی تولید می شود.البته در قزاقستان ، هند ، ایران و ترکیه نیز از تولید کنندگان عمده ی آن هستند.مقدار کرومیت استخراج نشده بسیار زیاد است ، امّا از نظر جغرافیایی در قزاقستان و آفریقای جنوبی متمرکز هستند.
کروم به طور طبیعی متشکل از 3 ایزوتوپ پایدار Cr-53 ,Cr-54 ,Cr-52 است که فراوان‌ترین آنها Cr-52 (با فراوانی طبیعی 789/83%) است. 19 رادیو ایزوتوپ که پایدارترین آنها Cr-50 با نیمه عمر(بیش از) 1.8E17سال وCr-51 با نیمه عمر7025/27 روزمی‌باشد برای این عنصر شناخته شده است. مابقی ایزوتوپ‌های رادیواکتیو آن از نیمه عمری کمتراز 24 ساعت برخوردارند که نیمه عمر اکثر آنها کمتر از 1 دقیقه است. این عنصر همچنین دارای 2 حالت برانگیخته است. کروم 53 محصول فروپاشی پرتوزاد Mn-53 است.محتویات ایزوتوپی کروم معمولا" با محتویات ایزوتوپی منگنز ترکیب می‌شود و در زمین‌شناسی ایزوتوپی کاربرد دارد. نسبت‌های ایزوتوپ Mn-Cr شواهدی را که از Al-26 وPd-107 درباره تاریخ ابتدایی به دست آمده تقویت می‌کند. اختلاف در نسبتهای Cr-53/Cr-52 و Mn-Cr در چندین شهاب سنگ بیانگر یک نسبت Mn-53/Mn-55 است که نشان می‌دهد رده‌بندی ایزوتوپ Mn-Cr باید از فروپاشی ثابت Mn-53 در پیکره سیاره‌های مجزا ناشی شده باشد. بنابراین Cr-53 دلایلی بیشتر را درباره فرآیندهای نوکلئوسنتزی بلافاصله قبل از یکپارچگی منظومه شمسی در اختیار می‌گذارد.
شرح آزمایش
الف) در یک یشر کوچک به اندازه نوک اسپاتولO3 Cr2 بریزید و بر روی آنچند قطره سود چهار نرمال اضافه کنید تا هیدروکسید رسوب نماید. روی آن مقدار بیشتر سود اضافه نمایید تا هیدروکسید حل شود و همچنین به محلول چند قطره آب اکسیژنه اضافه کنید و نوع محصول را بنویسید؟
 
ب) در یک لوله آزمایش محلول Na2CrO4 بریزید و بر روی آن مقداری سولفوریک اسید چهار نرمال اضافه نمایید, چه رخ می دهد. ؟ تغییر رنگ میدهد از زرد به نارنجی
ج)محلول اشباع شده ای از کرومات سدیم را در لوله آزمایش بریزید و به آن به آرامی اسید سولفوریک غلیظ اضافه کنید ,مشاهدات خود را با نتیجه قسمت ب مقایسه کنید.
رسوب ومحلول به رنگ نارنجی شد که از قسمت قبل پر رنگ تر بود.
د) مقدار 1/0 گرم کرومات پتاسیم را در آب حل و به حجم 50 برسانید 10میلی لیتر از این محلول را در بشر ریخته و به آن 5میلی لیتر سولفات آهن (II) نیم مولار  و5 میلی لیتر اسید سولفوریک 2 مولار ضافه نمایید و محلول حاصل را در یک ارلن و یا بشر و در زیر بورت دی کرومات 1/0 مولار تیتر نمایید( با استفاده از شناساگر خارجی K3[Fe(CN)6])نرمالیته و گرمهای کرومات در 50میلی لیتر محلول اولیه را حساب کنید.      
تیتر در حجم 3/4 میلی لیتر کامل شد.( آبی به سبز)
 
آزمایش هشتم: تهیه رنگدانه
معمولا مواد رنگی را به دو دسته پیگمانها ( رنگدانه‌ها ) و رنگها طبقه‌بندی می‌کنند. رنگدانه با رنگ متفاوت می‌باشد. تفاوت آنها در این است که رنگ بایستی توسط ماده مورد رنگرزی جذب شود در حالیکه رنگدانه فقط سطح جسم را رنگی می‌کند. رنگدانه‌ها در آب نامحلول هستند. اما می‌توان آنها را مانند رنگدانه‌های مورد مصرف در نقاشی ، توسط حلال مناسبی به صورت سوسپانسیون در آورد.
تاریخچه
پیدایش پیگمانهای جدید در طول زمان به کندی صورت گرفت. بعد از سنتز اولین رنگ مصنوعی توسط "ویلیام پرکین" در سال 1856 متعاقباً در اوایل قرن بیستم ، پیگمانهای مصنوعی آلی تهیه و به بازار عرضه شدند. این پیگمانها دارای اهمیت خاصی بودند، زیرا علاوه بر موارد استعمال پیگمانهای معدنی (لاکها ، رنگهای روغنی ، صنعت چاپ و … ) دررنگرزیالیافومنسوجاتهمبکارمی‌رفتند. یکیازمهمتریناکتشافاتدرموردپیگمانهایآلی،کشفپیگمانهایفتالوسیانیندرسال 1935 توسطشیمیدانهایشرکترنگرزاناسکاتلندبود.
سابقه استفاده از مواد رنگی توسط انسان به دوران غارنشینی می رسد. اولین کاربرد واقعی و عملی مواد رنگی را می توان در ساختن کشتی نوح مربوط دانست که برای جلوگیری از نفوذ آب و پوسیدگی آن از مواد رنگی استفاده شده بود. بعدها از مواد رنگی برای حفاظت چوب از پوسیدگی در بناهای چوبی و زمانی که استفاده از وسایل آهنی متداول شد. برای جلوگیری از زنگ زدن آنها استفاده می شد .
رنگدانه‌ها
رنگدانه‌ها یا پیگمانها ، مواد جامد تزئینی هستند که در شکل و اندازه‌های مختلف در حلالهای مربوط به حالت معلق تهیه و بکار می‌روند و مشتمل بر مواد سیاه –سفیدورنگیبوده،موارداستفادهزیادیدررویهزدن،رنگرزی انبوه و دیسپرسیون در هوا دارند.
 
انواع رنگدانه‌ها
معمولاً رنگدانه‌ها را براساس انواع شیمیایی به رنگدانه‌های معدنی یا آلی طبقه‌بندی می‌کنند، اما این رنگدانه‌های آلی یا معدنی می‌توانند طبیعی یا سنتزی باشند.
شرح آزمایش قسمت اول
لف)1/0 گرم سولفات آهن (III) را در 5/1 میلی لیتر آب مقطر حل کنید
ب)18/0گرم K4[Fe(CN)6]  ) را در 15 میلی لیتر آب مقطر حل کنید.
ج) 1/0گرم سولفات آمونیوم را در 3 میلیل لیتر آب مقعطر حل کنید.
سه محلول فوق را بهم اضافه کرده تا رسوب تشکیل شود سپس آنرا به دو قسمت مساوی تقسیم کنیدو آنها را با دستگاه سانتریفوژ جدا کنید, بر روی هرکدام از انها نیم میلی لیتر سولفوریک اسید 2 مولار اضافه کرده و سپس ضمن حرارت دادن بر روی یکی کمی کلرات پتاسیم و بر روی دیگری اندکی آب اکسیژنه ضافه کنید و نتیجه را گزارش دهید.
محلولی که به آن آب اکسیژنه اضافه شد دارای رنگ آبی تیره تری نسبت به لوله آزمایشی که دارای کلرات پتاسیم بود داشت.
                                                                        قسمت دوم
در سه لوله آزمایش مقداری محلول دی کرمات پتاسیم بریزید و مشاهدات خود را نسبت به واکنش های پایین بنویسید.
1)      در یکی از لوله ها استات سرب قلیای شده با آمونیاک اضافه کنید.
تشکیل محلول زرد و روسوب نارنجی
2)      در لوله دوم استات سرب بریزید.
 تشکیل رسوب سفید ومحلول زرد
3)      در لوله سوم استات سرب را با مقداری اسید کلریدریک به محلول اضافه کنید.
همان نتیجه بالای را داد ولی واکنش سریعتر انجام شد.
                                                                        قسمت سوم
55/0 گرم استات سرب را در 10 میلی لیتر اب مقطر حل کرده و به آن 12/0 گرم دی کرومات پتاسیم اضافه کرده و حرارت دهید در ضمن جوشیدن 5میلی لیتر سود جهار نرمال را بدان اضافه کنید. مدت 20 دقیقه در حمام آب گرم تا دمای 90 درجه حرارت دهید و بهد از صاف کردن نمونه را در کاغذ صافی تحویل دهید.
وزن محصول247/0گرم *100=56.5%
                                                                        قسمت چهارم
55/0 گرم استات سرب را در 5 میلی لیتر اب مقطر حل کرده و با آن 25/0 گرم دی کرومات پتاسیم اضافه و حرارت دهید( بمدت 30 دقیقه در حمام آب گرم تا دمای 80 درجه) سپس محلول را صاف و با کاغذ صافی تحویل دهید.
وزن محصول422/0گرم *100=76.7%
 
آزمایش نهم : تیو سولفات سدیم
مقدمه
تیوسولفات سدیم نمک اسید تیو سولفوریک می باشد که این اسیدبر خلاف نمک هایش بسیار ناپایدار است. اگر به محلول تیوسولفات سدیم محلول یک اسیدقوی مثل اسید کلریدریک افزوده شود پس از اندک مدتی گوگرد رسوب نموده و محلول شدیدابوی انیدرید سولفورو می دهد.
تیوسولفات سدیم به اسانی کلر را احیا مینماید.
اگر مقدار کلر زیاد باشد عدد اکسایش گوگرد از 2- به 6+ میرسد.
در عکاسی سدیم تیوسولفات به عنوان داروی ثبوت مصرف می گردد. زیراتیوسولفات بر هالوژن های نقره اثر کرده و به اسانی انها را حل می نماید ولی بر خودنقره بی اثر است.
درشیمی تجزیه واکنش بین تیوسولفات و ید اساس سنجش های یدومتری میباشد.
برای تهیه نمک تیوسولفات می توان از سولفیت سدیم و گل گوگرداستفاده نمود. اگر سولفیت سدیم در دسترس نباشد می توان ان را از اثر گاز SO2 بر کربنات سدیم بدست اورد. گاز SO2 از اثر اسید سولفوریک غلیظبر پودر مس تهیه می گردد.
 
روش کار
                                                                  مرحله اول
روش آزمایش
ابتدا 1 گرم سولفیت سدیم را همراه با 50 میلی لیتر اب مقطر گرم  حل کرده و سپس. 2 گرم گوگرد اضافه نموده و محلول تعلیقی حاصل را بجوشانید تا دو سوم حجم اولیه باقی بماند محصول را تا داغ است صاف کنید. محلول زیر صافی را تبخیر نموده تا تبلور شروع شود. سپس بلور ها را صاف کرده و بازده محصول را حساب کنید
متاسفانه محلول زیر صافی توسط آقای Xبه سینک ریخته شد.
           مرحله دوم (برای انجام آزمایش های زیر از محلول تیوسولفات سدیم 1 درصد استفاده کنید)
1)      روی 2 میلی لیتر از محلول تیو سولفات سدیم چند قطره محلول پرمنگنات پتاسیم اسیدی اضافه کنید
محلول سفید کم رنگ می دهد
2)      روی 2 میلی لیتر از محلول تیو سولفات سدیم 2 میلی لیتر اسید کلریدریک 2 مولار اضافه کنید.
محلول شیری رنگ همراه با تشکیل حباب های هوا
3)      روی 2 میلی لیتر از محلول تیو سولفات سدیم2 میلی لیتر نیترات نقره1/0 نرمال را قطره قطره اضافه نمایید.
تغییرات رنگ بحالت زیر مشاهده شد
زرد – نارنجی-  قرمز –قهوه ای تیره (سوخته)
4)      روی 2 میلی لیتر نیترات نقره 1/0 نرمال قطره قطره تیو سولفات سدیم اضافه کنید
رسوب سیاه رنگ تشکیل می دهد
5)      روی 2 میلی لیتر کلروفریک1/0 نرمال قطره قطره تیو سولفات سدیم اضافه کنید
تغییر رنگی مشاهده نشد
6)      روی 2 میلی لیتر سولفات مس 1/0 نرمال قطره قطره تیوسولفات سدیم اضافه نمایید تا محلول بی رنک شود سپس محلول را با سود قلیای کرده و حرارت دهید.
محلولی سبز رنک بدست آمد که در مرر زمان ته نشین میشد



:: برچسب‌ها: آزمایشگاه معدنی1 , معدنی1 , شیمی , شیمی معدنی ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: